ap_F23_20091007115001637.jpg

 

 

八種自在歌
分類:密勒日巴道歌

顯境空境若無別,則於見地得自在。
睡夢醒覺若無別,則於修觀得自在。
空樂雙融無差別,則於行持得自在。
現在未來無差別,則於實相得自在。
心與虛空無差別,則於法身得自在。
苦樂二者無差別,則於口訣得自在。
煩惱智慧無差別,則於證量得自在。
自心佛陀無差別,則於果位得自在。



三釘歌

祈請上師賜加持,令我法爾能常行,
如尊示範見、行、修。
見之精髓有三要,行之精髓具三要,
修之精髓亦有三,果之精華三訣攝:
外顯諸境皆是心,心即明顯之體性,
明體無相無可執,此三見訣應受持。
妄念解脫於法身,明空任運自安樂,
無整寬坦舒鬆定,此三修訣應受持。
十善法性力中增,十惡法爾自性盡,
明空無需諸對治,此三行訣應受持。
無有輪迴之可斷,無有湼槃之可證,
自心本來原是佛,此三果訣應受持。
此即法性本來空,唯師能令悟此要,
三要攝內成一要,繁行多求終無益,悟却俱生即到家。
我適所說諸訣要,實為修行之法寶,
由我證境所流出,汝等珍重善受持。



十二虛幻歌
分類:密勒日巴道歌

世間諸法皆虛幻,故我尋求真實義。
散亂逸樂皆虛幻,故我修習無二理。
眷屬僕從皆虛幻,故我獨自住茅蓬。
財物資具皆虛幻,我若有之作法施。
外所顯境皆虛幻,故我專志觀內心。
妄念紛紜皆虛幻,故我追蹤出世智。
權教虛幻不了義,我惟觀察了義教。
文字經典多虛幻,我惟修持精要訣。
語言談論多虛幻,我常無整寬鬆住。
生死二者皆虛幻,我惟觀察無生義。
凡俗之心多虛幻,我惟增進明體用。
心執繫論皆虛幻,我惟安住實相中。




七種忘卻歌 (

證得平等性之時,則能忘卻諸親眷,忘盡貪欲亦善哉!
現證離意智慧時,能所諸物皆忘卻,苦樂俱忘亦善哉!
現證無思無受時,一切覺受皆忘卻,增減俱忘亦善哉!
現證三身自體時,起分佛慢皆忘卻,忘觀想法亦善哉!
現證自體即果時,有為之果皆忘卻,忘世俗法亦善哉!
修觀耳傳口訣時,文字學問皆忘卻,忘我慢法亦善哉!
現證所顯皆經時,黑字佛經皆忘卻,捨重負法亦善哉!

Equality and Seven Things to Forget

When I realize everything's equality
I forget all about my close friends and my relatives
It's OK to forget the objects of your attachment
When I realize wisdom beyond thought
I forget everything included in perceiver and perceived
It's OK to forget these causes of happiness and pain
Beyond memory, beyond feelings
I forget all about experiences, the good ones and the bad
It's OK to forget them, they just go up and down
When I know the three kayas are present naturally
I forget all about the deity's generation stage practice
It's OK to forget the Dharma made of concepts
When I realize the result's inside of me
I forget all about the results you have to strive and strain to get
It's OK to forget the Dharma of the relative truth
Meditating on the key instructions
I forget all other explanations and their conventional terms
It's OK to forget the Dharma that makes you arrogant
When I realize appearances are my texts
I forget all about those big books with their letters in black
It's OK to forget the Dharma that's just a heavy load
Tibetan page 674.
Under the guidance of Khenpo Tsültrim Gyamtso Rinpoche, translated by Ari Goldfield, July 13, 2002, Dechen Choling, France.

arrow
arrow
    全站熱搜

    piano 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()